Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Uncategorized

قصة الشاب والطبيب

الشاب دخل المستشفى و عمل العملية و الأمور كانت ماشية تمام.بعد العملية بالليل إتصل بي الطبيب المقيم في المستشفي و قالي إن المړيض مش عارف يحرك رجليه و عنده إحتبـ،ـاس في البـ،ـولروحت على المستشفى جرى و فحصت الشاب لقيت إن القدمين الإتنين مش بيتحركوا و عنده بداية أعـ،ـراض شـ،ـللمع إن العملية كانت معمولة كويس جدا و كمان كانت ناحية واحدة بس.التفسير الوحيد في الحالات إللي زى كده إن يكون حصل بعد العملية ضغط على الأعصاب في العمود الفقري و عمل كدة في القدمين.

للأسف مستشفى التأمين الصحي

 

مكانش فيها جهاز رنين مغناطيسي و جهاز الأشعة المقطعية كان بايظ فمكنتش عارف أعمل أى فحوصات.

و بالليل مكانش فيه مراكز أشعة فاتحة.

أهل الشاب كانوا حيتجننوا

إبنهم شاب صغير نايم قدامهم على السـ،ـرير

و الدكتور معندوش أى تفسير.

و للي مش متخصص

في جراحة العنود الفقري دي حاجة ممكن تكون من مضاعفات الجـ،ـراحة.

 

ساعتها قررت أعمل الحاجة الوحيدة إللي اقدر عليها و دخلت الشاب غـ،ـرفة العمليات تاني بعد نص الليل

قررت أستكشف مكان العملية علشان لو كان فيه ڼزيف أو تجمع د,,موي ألحقه قبل ما الشـ،ـلل يزيد.

دخلت الشاب العمليات و فتحت تاني

لكن ملقيتش أى ڼزيف أو تجمع د,,موي

مكان العملية كان نضيف و زى الفل.

 

قفلت تاني و طلعت المړيض غـ،ـرفته

 

و طلبتله جرعات عالية من الكورتيزون كما هو متبع في الحالات دي.

الأهل كانوا كل شوية يسألوا إيه السبب في إللي حصله

و طبعا كل إللي بيفكروا فيه إني عملتله عملية غلط و جيبتله شـ،ـلل.

شوية شوية تحت تأثيـ،ـر الكورتيزون بدأ الشـ،ـلل يتحسن شوية و المړيض عرف يقوم و يمشي لكن بصعوبة

و بعدين روح على البيـ،ـت.

 

بعد كام يوم لقيت والدة الشاب بتكلمني و بتقولي إن إبنها مبقاش بيتحرك خالص و مش عارف يقوم من السـ،ـرير

ساعتها قررت إني أروحله البيـ،ـت و أشوفه

رغم إن الناس إللي شغالين معايا حـ،ـذروني من كده و قالولي إن أهله خـ،ـاربين الدنيا و ممكن يحاولوا يقربو عليا في بـ،ـيتهم.

الأهل كانوا مبيفكروش غير في

حاجة واحدة بس

الدكتور إلي جاب لإبنهم الشـ،ـلل.

 

بس أنا كنت حاسس بالذنب فقررت أروحله البيـ،ـت و أشوفه

لما دخلت البـ،ـيت لقيت مش أقل من ٣٠ شخص واقفين متحفزين و كله عمال يسأل و يتخانق

الكل كان بيبصلي على إني إللي حيمـ،ـوت إبنهم.

دخلت على المړيض

لقيته في حالة سـ،ـيئة حدا و عنده شـ،ـلل في الرجلين

مش عارف يتحرك خالص و بيتكلم بصعوبة.

و أنا في البيـ،ـت عنده الناس بدأت

تحاول تهاجـ،ـمني و مطلعنيش من عندهم غير ستر ربنا و إن كان معايا السكرتير بتاع العيادة

ولد جدع و عرف يصدهم و يطلعني من عندهم.

 

تابع المقال

طلبت منهم يروح فورا على المستشفى و يعمل أشعات رنين مغناطيسي و تحاليل

الأهل مكانش معاهم تكاليف الفحوصات فتكفلت بيها علشان نلحق الولد.الولد دخل المستشفى و الفحوصات كانت كلها سليمة مفيهاش حاجة

حالة الولد كانت كل شوية بتتأخر

و دا مكانش ليه أى تفسير و لا ليه أى عـ،ـلاقة بالعملية الجـ،ـراحية.

بس الأهل كل إللي على لسـ،ـانهم إن الدكتور عمل عملية غلط للولد و إن إبنهم بېمـ،ـوت منهم بسبب طبيب فاشـ،ـل.

الأعـ،ـراض بدأت تزيد

طلبت من أحد أساتذتي إنه يروح يشوفه و فعلا راحله و كشف عليه لكن برضه مكانش عنده تفسير للي بيحصل

فطلبنا دكتور أمـ،ـراض مخ و أعصاب باطني علشان يشوفه

كان بيجي من القاهرة يومين بس في الأسبوع.

 

دكتور أمـ،ـراض المخ و الأعصاب لما شافه قدر يوصل لتشخيص مـ،ـرض نادر إسمه

GuillainBarré syndrome

و ده مـ،ـرض مناعي نادر ملهوش سبب

بيجي بالصدفة لواحد كل ١٠٠ ألف

حاجة كده ملهاش أى عـ،ـلاقة بالعملية

حظه و حظي إنها جت في الوقت بتاع الجـ،ـراحة.

أهل المړيض مصدقوش كلام دكتور أمـ،ـراض الأعصاب و إفتكروا إنه بيقول كده علشان يضحك عليهم و يبرأني من تهـ،ـمة الخطأ الطبي.

 

ساعتها أهل المړيض أجروا عربية إسعاف و أخدوه على القاهرة علشان يكشفوا عند أكبر دكتور أمراض مخ و أعصاب في البلد.

أستاذ كبير كشفه لوحده أغلى من مرتب أى إنسان عادي في مصر.

طبعا مكانش ينفع أمنعهم و لا حتى أحاول أشرحلهم إنهم كده بيأخروا العلاج على إبنهم

كل تفكيرهم ان إزاى يطلعوني غلطان و بعدين يعرفوا ينتقـ،ـموا مني.

الولد سافر القاهرة و راح للأستاذ الكبير

الراجل أكد التشخيص و قالهم إن دا مـ،ـرض نادر و إنه ملهوش عـ،ـلاقة بالعملية.

و كمان إتصل بيا قدامهم بالتليفون علشان يطمني و قالي باللفظ

إنت ملكش عـ،ـلاقة باللي عنده. إنت بس حظك وحش

الحمد لله ساعتها بس الأهل فهموا إني مش السبب

 

و راحوا على مستشفى عين شمس التخصصي و عمل فلترة للد,,م و بعد كام يوم الولد خف و بقى زى الفل.

و بعدها بشهر الولد رجع الشغل تاني و الآلا,,م اللي عنده إختفت

و هو بيشتغل دلوقتي في المعمار

بيطلع سقالات و بيشيل على ظهره أحمال.

الضغط العصبي إللي شوفته في الكام يوم دول كبروني ٢٠ سنة على الأقل

أسبوعين بحالهم تليفوني مبطلش رن كل شوية واحد من أهل المړيض يتصل و يسأل و يتخـ،ـانق

و منهم إللي كان بيهـ،ـددني ټهـ،ـديد صريح.

أسبوعين لا عارف أنام و لا أكل و لا عارف أشتغل

أسبوعين كل إللي بفكر فيه إزاى الواحد يبطل الشغلانة المقـ،ـرفة دي.

كنت حاسس إن المۏت أهون عليا من الهم إللي كنت شايله على قلبي ده

الحمد لله على كل شئ.

الناس لازم تعرف إن الطب مش

سحـ،ـر

و إن الدكاترة مش ربنا علشان يشفوا المرضى إحنا مجرد أسباب

بنحاول نشتغل مع العيان بما يرضي الله

في الآخر

الشفا دا من عند ربنا.

مفيش دكتور مش عايز المړيض بتاعه يخف

أكيد فيه أخطاء إحنا مش ملائكة

لكن مفيش حد بيقصد

الأڈى.

مهما كانت براعة الطبيب و إجتهاده مش حيقدر يمنع القدر.

ربنا يسترعلينا كلنا.

السابق2 من 2التالي

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock